Pressemeddelse

skitse efter PG

‘Cosy catastrophe’
Rasmus Brink Pedersen

Fotos fra udstillingen

10. – 30. maj – 2013
Fernisering 9. maj kl 17 – 20

NLH-space
Vesterfælledvej 63
1750 Kbh V

“When a day that you happen to know is Wednesday starts off by sounding like Sunday, there is something seriously wrong somewhere.” 

― John Wyndham, ‘The Day of the Triffids’

Udstillingen ‘Cosy catastrophe’ af Rasmus Brink Pedersen er første del i projektet af samme navn.

Betegnelsen cosy catastrophe blev opfundet af science fiction forfatteren Brian Aldiss for at beskrive en særlig undergenre af postapokalyptisk science fiction, som især fandtes i England efter anden verdenskrig. Han sigtede især til John Wyndham, hvis værker fra perioden er blevet næsten synonyme med undergenren. En cosy catastrophe er kendetegnet ved at tage udgangspunkt i en katastrofe, hvor civilisationen stort set forsvinder. Uden den gamle samfundsordens regler, love og sikkerhedsforanstaltninger må de overlevende nu skabe sig en ny tilværelse. Som læser følger man herefter de forskellige, mere eller mindre karikerede, forsøg på nye organisationsformer. Det hyggelige skal hos Aldiss forstås som en kritik af, at hovedpersonerne i disse romaner simpelthen har det for nemt, at katastrofen ikke gør ondt nok på dem.

Med udgangspunkt i en sådan hyggelig katastrofe er det projektets mål at danne ramme om et kollektivt skriveprojekt. Rasmus Brink Pedersen har inviteret en række forfattere med forskellig faglig baggrund til at deltage i dette arbejde. Udstillingen i NLH-space vil i udstillingsperioden danne ramme om en række møder og præsentationer, i løbet af hvilke rammerne for skrivearbejdet udstikkes. Dette arbejde vil kunne følges på bloggen cosycatastrophe.wordpress.com. Den trykte udgave forventes færdig i løbet af efteråret 2013.

Udstillingen i NLH-space er inspireret af den særlige gren af konstruktivismen, der i Danmark blev praktiseret af blandt andre Paul Gadegaard i hans store udsmykningsopgaver for skjortefabrikanten Aage Damgaard i Herning fra 1952 til 1960. Denne konstruktivisme så kunsten som en aktiv og praktisk del i opbygningen af et nyt samfund oven på verdenskrigenes ødelæggelser. Gadegaard bevidnede disse ødelæggelser på nært hold under togturene mellem København og Paris, hvoraf den første fandt sted i 1946. Rummet vil blive domineret af baner af teltstof og en møbelgruppe. Teltstof hører både til camping og katastrofer. Møblernes udsmykning er inspireret af en udateret skitse til en komposition af Paul Gadegaard, der peger frem imod hans største opgave: udsmykningen af Den Sorte Fabrik 1957 – 1960.

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: